piatok, decembra 01, 2006

O rodinnej hymne


To bolo vtedy, keď Kaťulka s Kamilkom splodili Tomáška. Táto veľkolepá udalosť sa odohrala spolu s inými na Lipne, kde Hujerovci (ktorí vtedy ešte neboli Hujerovcami) trávili letnú dovolenku. Výpočty mi navrávajú, že slniečko a ľadovú vodu v priehrade si užívali v júli. Moja maličkosť trávila tento čas v baníckej ubytovni v Prievidzi. Nič sa nebojte, historky z Lipna som počula už toľkokrát, že sa mi zdá, akoby som tam bola tiež. Koniec koncov, bola som, akurát o pár rokov neskôr. Tak napríklad viem, prečo Babul dostala po lete skateboard, mimochodom jediný v našej rodine. Na Lipne totiž podľahla čaru polystyrénu. Deň čo deň sa oddávala surfovaniu na tomto kúsku hmoty. Jurulík a Riško vtedy nešetrili slovami chvály a Babul môže trpko ľutovať, že surfovanie neskúsila súťažne. Čakala by ju kariéra majsterky sveta. Minimálne. Romanko, Palino a Silvia sa zase premenili na tulene a z vody ich nebolo možné dostať. Na tuleňa sa chcel premeniť aj Martinko, jeho pobyt vo vode však musel byť časovo obmedzený. Martinko totiž vo svojich detských rokoch nepatril medzi príliš zdravých jedincov. Predčasný odchod z vody sa mu samozrejme nepáčil, a tak Jurulík prišiel s malou ľsťou. Martinko musel ostať vo vode dlhšie ako sám chcel. Jurulíka neobmäkčil ani zúfalý pohľad dieťaťa trasúceho sa v ľadovom jazere. Až keď budú modré pery, zavelil Jurulík. A pri každej ďalšej návšteve vody sa Martinko sám, iniciatívne pýtal, či už má pery dostatočne modré na to, aby mohol vkĺznuť do teplého županu na brehu. A keď prišli rodičia, tak sa im so slzami v očiach žaloval, že ho volajú Modrý Maurícius a že on ani nevie čo to je a že ho to uráža. Na Lipne sa odohral aj povestný kockový turnaj, v ktorom si Riško dovolil poraziť babičku stojacu na prahu sladkého víťazstva. No a kocky sa tu hrali tak často, že fungovali ako vďačná vyhrážka pre deti odmietajúce jedlo alebo poslušnosť. Stačilo povedať, že budú hrať s babičkou kocky a premenili sa na krotké stvorenia. Vladuško tam pred komármi vyťahoval rebrík a svojej manželke sa dušoval, že vďaka tomuto opatreniu ich v podkroví nepoštípe ani jeden. A v behu týchto udalostí sa to stalo. Vznikla hymna Hujerovcov. Boženka vraví, že sa to stalo počas jednej večernej prechádzky, že keď niečo zanôtili, pokračovali iní výletníci v ozvene. A vtedy Kamil skúsil dnes už dôverne známe sral, sral. A výletníci sa nenechali zahanbiť. Odvtedy túto pieseň spievame pri všetkých významných rodinných udalostiach. Tak napríklad som si ju vypočula v reštaurácii počas promočného obedu, Babul a Miruš tiež. Boženke sme ju zaspievali na 50-ke, ani Kaťulka, či Gabika z Kanady neobišli skrátka. K tomu treba pripočítať desiatky osláv v domácom prostredí a pochopíte, že táto pieseň patrí v našej rodine medzi najobľúbenejšie.

Ozaj, chcete poznať slová? Nech sa páči. Upozorňujem, že mimoriadne dôležité sú tie pasáže, v ktorých sa používa tri krát to isté slovo. Tam je dôraz najsilnejší...

Sral, sral, sral,
Trávy sa držal,
Tráva sa mu utrhla
A on padol do hovna,
Sral, sral, sral,
Trávy sa držal...

21 Comments:

Anonymous Anonymný said...

Hura!
Konecne je to tu.Gabika musim ta
pochvalit,uz sa nikdo nemoze vyhovarat,na neznalost textu.Aj
casovo je to dobre . Pre tych
ucenlivych je dostatok
casu na nastudovanie.Co sa jedna
melodie (not)je zbytocne pripravovat partituru.Stejne kazdy spieva po svojom.Nemali by sme
naspievat anglicku verziu?
Neviem ci sa slovenska
dostane medzi top ten.
ddk.

8:36 PM  
Anonymous Anonymný said...

No dedku moc sa nechval aby si pritom nezabudol na text pesnicky "My sestricky tri zabicky" Sam vies ako dlho sme sa to ucili a o melodii nehovoriac. Napokon Silvester ukaze. Pokial sa tyka toho Lipna vtedy i moja malickost s Katarinou nebola ucastna tych urcite skvelych dni a tak mam tieto dni tiez iba sprostredkovane. Jasne je iba to ze Martinovi prezivka Modry Mauricius zostala i ked neviem ci aj dnes uz konecne vie co to je. Viem a to len z rozpravania o nejakych hrach deti kedy sa Vierky vyjadrovala aby ich nechali rodicia na pokoji vzdit pokud kred netece je dobre. Vraj to platilo dovtedy pokial Babul nevymachala Paliho v Lipne nakolko vraj stale dobiedzal. Vraj tak nejak to bolo. Dnes sa len obavam ako by to dopadlo keby sa Pali pokusal o odvetu. Verim ze je gentleman a krasne devy ani ruzou neuhodi. Udajne sa tam vsak pravidelne "LUSTROVALO" Ako to dopadlo bolo vzdy na tom aka bola v kurze znacka a hlavne kolko mala %. O tom vsak ma svoju verziu Jurulik a Riso. Zatial cau Stevulik

11:42 PM  
Anonymous Anonymný said...

Gabuška, som v šoku, že si sa, napriek zákazu, odhodlala našu hymnu uverejniť v plnom znení. Neviem, neviem, či nebudeš aj vyhrešená. Ale nič sa neboj, som plným nasadením svojich xyz kilogramov pri Tebe.

Vladuš, v anglicky hovoriacom svete je už toľko Slovákov, že sa neprestávam diviť, že je aj niekto doma. No a tí, potešení ľubozvučnou slovenčinou, by nás do top ten určite dostali a aj nás tam podržali.

Keď sa mám k úžasnej dovolenke na Lipne vrátiť, treba spomenúť, že poniektorí aj kastrovali (to náš Feri si poplietol Dalmáciu s decimálkou) a niektorí aj kádrovali a písali zlé body (určite vštci viete, o koho ide) a tie sme si mohli zmazať len keď sme si dali partičku kociek. Ale to nesmel nikto vyhrať, lebo čiernych bodov zase pribudlo.

A pamätám sa ešte na jednu úžasnú vec - v onú jasnú noc, keď vznikla naša rodinná hymna, sme pozorovali na oblohe úplne zreteľnú mliečnu dráhu a keď prišli Štefanovci pre deti, povedali, že aj oni ju sledovali v Tepličke. Bol to pre mňa, ale verím, že aj pre ostatných, nezabudnuteľný zážitok.
A na Lipne ešte jeden. Pripravili nám ho naše najúžasnejšie deti svojím jedinečným večerným predstavením na lúke pri chate, ktoré ukončili už v tme fascinujúcim divadielkom poletujúcich svätojánskych mušiek. Tie som tiež odvtedy nevidela. Nielen v podaní našich detí, ale ani tie ozajstné.

Gabuška, vyhrabala si úžasné spomienky a ja Ti za to ďakujem.
Aj všetkým ostatným, ktorí sa na ich tvorbe podieľali.

Vaša Eviké.

6:22 PM  
Anonymous Anonymný said...

Gabuška, som v šoku, že si sa, napriek zákazu, odhodlala našu hymnu uverejniť v plnom znení. Neviem, neviem, či nebudeš aj vyhrešená. Ale nič sa neboj, som plným nasadením svojich xyz kilogramov pri Tebe.

Vladuš, v anglicky hovoriacom svete je už toľko Slovákov, že sa neprestávam diviť, že je aj niekto doma. No a tí, potešení ľubozvučnou slovenčinou, by nás do top ten určite dostali a aj nás tam podržali.

Keď sa mám k úžasnej dovolenke na Lipne vrátiť, treba spomenúť, že poniektorí aj kastrovali (to náš Feri si poplietol Dalmáciu s decimálkou) a niektorí aj kádrovali a písali zlé body (určite vštci viete, o koho ide) a tie sme si mohli zmazať len keď sme si dali partičku kociek. Ale to nesmel nikto vyhrať, lebo čiernych bodov zase pribudlo.

A pamätám sa ešte na jednu úžasnú vec - v onú jasnú noc, keď vznikla naša rodinná hymna, sme pozorovali na oblohe úplne zreteľnú mliečnu dráhu a keď prišli Štefanovci pre deti, povedali, že aj oni ju sledovali v Tepličke. Bol to pre mňa, ale verím, že aj pre ostatných, nezabudnuteľný zážitok.
A na Lipne ešte jeden. Pripravili nám ho naše najúžasnejšie deti svojím jedinečným večerným predstavením na lúke pri chate, ktoré ukončili už v tme fascinujúcim divadielkom poletujúcich svätojánskych mušiek. Tie som tiež odvtedy nevidela. Nielen v podaní našich detí, ale ani tie ozajstné.

Gabuška, vyhrabala si úžasné spomienky a ja Ti za to ďakujem.
Aj všetkým ostatným, ktorí sa na ich tvorbe podieľali.

Vaša Eviké.

6:22 PM  
Anonymous Anonymný said...

A som ešte v jednom šoku, že som bola taká šokovaná, až som ten svoj príspevok uverejnila dvakrát. Stačí, ak si to prečítate raz.
E.

6:24 PM  
Anonymous Anonymný said...

Sok sem sok tam nic si z toho nerob.
Si na tom ako ja.Musel som tiez dvakrat pisat lebo prve som vymazal.Nix sok,blbost.
ddk.

7:31 PM  
Anonymous Anonymný said...

No bráško, Ty si ma potešil! Už som začala o svojej kompletnosti pochybovať.

Nezdá sa Ti, že sa ostatná časť rodiny tvári dáko nezúčastnene? Stejne im neverím, že majú toľko práce, že nemôžu hodiť jedno očko na internet. Akurát Miui bola chorá, ale ostatní majú absenciu. Ja tiež chodím do roboty, máme tam taký víchor aký som v živote nezažila a to ja som už zažila všeličo a hlavne všelijakých riaditeľov! A tiež som už druhý týždeň chorá, dostala som nejaký pos... vírus, asi od Riška, lebo on bol jediný chorý v mojom okolí.

Súrodenci, ozvite sa! MtzK, čo je s Tebou?

E.

9:09 PM  
Anonymous Anonymný said...

Draha rodina,vsetkych vas pozdravujem a bozkavam I LOVE YOU ALL,ale na urcite clanky radsej nekomentujem.M.teta z Kanady

9:24 PM  
Anonymous Anonymný said...

Ahojte rodinka,

Tak už som v práci vlastne od včera, no včera som bola totálne mimo mala som migrénu a bola som nútená si vziať pol dňa dovolenky. Aj ja si na to spomínam ako sme s Babul tancovali hriešny tanec aj zdvíhačka nám vyšla, a taniere sa neumývali nakúpili sa papierové len pred babičkou sa schovávali bo mala chuť i tie umývať. A pamätám si že mi tam babička umývala vlasy v dažďovej vode, i to že keď sme neúposlúchali museli sme za trest s babičkou hrať kocky. K chorobe mala som chrípku ale takú svinskú, len vysoké horúčky 38-39 z ktorých ma boleli všetky svaly a kĺby, žiadna nádcha, bolesť hrdla, či kašel. Ozaj bola som pred chorobou u katulky v ČR a bolo mi úple super. Boli sme na nákupoch, na zábave jednej nemenovanej českej politickej strany. Úroveň plesu alebo ako to mám povedať bola hm čudná ale spiaval tam môj miláčik MUK a to stálo za to , bol úplne úžasný asi tak ako pre moju mamu božský Kája až s tým rozdielom že ja som si z Muka necvrkla len sa mi chlpy naježili i tam kde ich nemám. Inak s Katkou sme sa dobre zabávali na jednej silikónovej zene ktorej zrejme po prerábke pŕs neostali peniaze na kruhy pod očami, a znechutené sme boli z toho že žena dákeho vysoko postaveného pána sa ožrala tak že padala, nevedela chodiť. Ale MUK bol úžasný.:-)

Vaša Miruška

12:01 PM  
Anonymous Anonymný said...

Neviem ci ostatny clenovia rodiny sa stitia pisat lebo text pesnicky je skutocne neslusny a stalo by za uvazenie, aby sme nepoburovali ine clenske staty EU a zahranicia, jeho zmena. Navrhujem.
Call, call, call
Mobilu sa drzal
Mobil sa mu vysmykol
aj ten spadol do hovna
a uz no call, call, call
mozno sa to celkom nerymuje ale uz je to docela slusne i ked osrate.
Ale text mozno este upravit len neviem ako sa zbavime toho onoho, lebo bez toho to nie ono.
Evike viem ze si naruziva pisatelka len ma najprv zaskocilo to mnozstvo a az ma zamrazilo kde si vzala tolko casu. Chvalabohu za dovetok ktory ma uistil ze to len tlaciarensky skriatok sposobil narast poctu coments. A vobec dievcata som trochu namrzeny ze nemam a pokial viem ani Vladko ziadnu informaciu o pocte kolacov na tieto vianoce. Neviem ci nebudeme odkazany si ich kupit v Hypermarkete. Inokedy v takomto case uz bolo minimalne 15 druhov na svete adekustacia prebiehala v plnom prude. Ze by vasazaneprazdnenost sposobila oneskorenie terminov ? Alebo sa caka na recepty starej matere z Prahy - resp. kralovskeho Unhosta ? Katulka prid prosim Ta skoro treba piect kolacky. Števulik

11:47 PM  
Anonymous Anonymný said...

Neviem ci sa oplati vobec menit text rodinnej hymny.Rusakom sa to moc neoplatilo.OK.vratili sa k po-vodej melodie.My mame vyhodu,ze
nasa melodia je variabilna alebo tak.Proste zalezi kto vsetko spieva a v akom stave.Aby neprislo v severozapadnom svete
k nedorozumeniu myslim tym plnu
hubu alebo stikutku.Hemeroidy mozu mat udajne tiez vplyv.Vratme sa k textu.Nechcem sa chvalit ale aj ja
som podumal nad textom co by vyjadril podstatu.Aby sme dlho nemuseli spievat tak som ho skratil na podstatne.
"PADOL DO STOLOCE".
Este by som to chcel zrymovat.
Stevko za kolace si nerob starosti.
pokial mi pamät siaha boli vzdy.
Niekedy na posledny moment alebo
k novemu roku ale boli.Na nase sesrticky je slovom spolahnutie.
Sem tam to poctom nesedelo ale to bola nasa chyba.Nevieme pocitat.
Nechajme sa prekvapit mozno bude o
jeden druh viac.
ddk.

6:07 PM  
Anonymous Anonymný said...

POZOR! POZOR!
Oprava textu.V texte prvej a poslednej slohy sa dostala chyba.
Spravny text znie:Padol do stolice.
Prosim o upravu textu v tomto
zmysle.Za pochopenie dakujem.
ddk.

6:16 PM  
Anonymous Anonymný said...

Mili bratcekovci, nic sa Vy nebojte, kolace urcite budu. Nepoviem pocet, ale tento vikend/v sobotu od 13.00 do nedele 15.30/ som bola u nasej adoptivnej sestry v Ziline a stihla som okrem ineho, sice za vydatnej pomoci Majusky, napiect 7 druhov peciva. Zabezpecila som ju vopred, lebo u nas doma sme momentalne poskladani v bananovych skatuliach a az taky priestor na pecenie nie je. Na oplatku si my pochuzname na treske, zavinacoch a mrazenych filetoch a super korbacikoch.Len som tym chcela povedat, ze som Evike ponukla, aby napiekla len orechovniky a makovniky, no a ja sa o zvysok postaram. Robim to rada, tak sa aspon takto vyblaznim. Nakupene ingrediencie uz su, zoznam napisany je, len ... .Stevulik, ze Ti chyba POZ, ja som vedela, ze to musim do ruk chytit ja. Tkaze, ked zostavate v Blave, salat je Tvoja parketa, Eviko robi rybiu polievocku a vianocnu kapustnicu a my s Jurulikom sa postarame o ryby a kolace. Ostatne, teda pitivo, masko a ine sa dohodneme podla toho, kto vsetko zostaneme v Blave.Vasa ZabaBO

3:33 PM  
Anonymous Anonymný said...

No teda Boozike ja som si myslel,na na vyblaznenie mas Juru-lika a nie trubu.Alebo je Jurulik
truba.Co sa pitiva jedna to by sme mohli nechat az prideme.Dnes uz
nie je problem nieco kupit.Skocili
by sme po prelitrovani drsiek na
nakup.Mozno sa od leta zmenila
litraz.Hlavne aby napoje ladili
z jedalnickom(ktory dodnes este
nebol zverejneny.)Pri tej kazdorocnej obmene ozaj neviem
ake napoje podavat.Este by som mal
otazku v ramci vianocneho testu.
Z akeho dovodu sa prevazne na
stedry vecer je kapor.Mam nejake
tusenie ale nechcem ovlivnit vase
odpovede.K tejto otazke by sa mohla
vyjadrit sestricka Gabika.Palina
sa totizto v robote na to pytali.
Jeho odpoved sa im nezdala dost
presvedciva.Tu hodne jedia vurst.
To je nieco ako biele klobasky(vinne klobasi v cechach.)Tak
cakame aj z Palinom na presvedcivu
odpoved. ddkddk

6:46 PM  
Blogger gabuska said...

tak som Vladuško myslela, že kapor je tradične slovenský a sklamanie ma čakalo. Tu som našla jeden článoček o našich zvykoch. A že kapor sa u nás udomácnil až po prvej svetovej vojne s príchodom českých rodín. Preto navrhujem tento rok bravčové rezne. Vraj sú dovolené. Tvrdil mi to vyštudovaný teológ Linhart...čo vy na to?

http://tyzden.sk/index.php?w=art&idart=1538&idiss=23

tuto stranku som nasla a

9:34 PM  
Anonymous Anonymný said...

Pre nedostatok casu sa Unhost ozyva az teraz. Tak pre Vasu informovanost, hlavne pre Stevulika, ja nepeciem, nevarim, razim z rodinou do Kanady a tam sa moja sestricka ,na dochodku o nas postara. Ja som marod, nemozem nic robit(ako obycajne), ale teraz vazne bolia ma strasne klby a podla vysledkov krva a slov doktorky mam boreliozu a mensi plat o 4.000 kc. Ked sa dari, tak sa dari !!! A vcera som havaroval, mala som paradny smyk na lade, ale prezilo to aj auto, aj ja ! Asi pri mne stali vsetci koji patroni. Drzte palce, nech docestujeme v poriadku, budeme mysliet na Vas a snad si zavolame.
Vasa Katulka

3:44 PM  
Anonymous Anonymný said...

Halo banda zasrana.
Chodi niekdo vobec na internet?
Citat ste sa naucili.Konecne som si poriadil taku drahu hracku
a nik sa somnou nehraje.Dokonca ani na otazky neodpoveda.Tak este raz:preco zereme na vianoce kapra
a nie klobasky?
ddk.

9:20 PM  
Anonymous Anonymný said...

Vladusko, ved som ti tam taky odkaz na jednu stranku poslala...ale je to cele nieco ako tradicia. Dlhorocna. Vraj jednotlivé pokrmy symbolizovali odriekanie, striedmosť a pokoru, alebo sa im pripisovala magická sila. A ten kapor teda je u nas vdaka Cechom. A z tvojej novej zaluby sa tesim, ale skus sa posunut o level vyssie a spolu s palinkom nainstalovat msn alebo skype a objavit caro priameho spojenia
Gabuska

10:18 PM  
Anonymous Anonymný said...

Tak co mam robit,musim sa pridat k tej otazke kapra. Na stedry vecer je post,ziadne maso sa nemalo jest,az po polnoci.Ryba je tiez symbolom krestanstva (greckej ortodoxnej cirkvi,ved sme boli pokrsteni Solunskymi bratmi Cyrilom a Metodom).Rimskymi katolikmi sme sa stali az pod natlakom Nemcov. Dvojity kriz na vlajke znaci vychodnu cirkev.Odzvuky prastarej politiky.Kedze ryb sme asi moc nemali,len tie v potoku,kupili sme ich z Ceskych rybnikov.To je moja mienka a ak sa mylim,mozete ma opravit.
Katulienku s rodinou netrpezlivo ocakavame,mame 9 kg morku v chladnicke,hovadzie,bravcove,sunku tu co moj brat zboznuje,makovnik,orechovnik,slivkovy kolac,dokonca aj ALKOHOLICKE napoje a ktovie co este,bude sa piect viac.Aby ste si nemysleli,ze tu bude moja rodna sestra hladovat.
Ved vam bude o tom moct osobne povypravat.M.teta z Kanady

6:10 AM  
Anonymous Anonymný said...

Ja som to zase pocul o tych rybach trochu inac. Slovania najprv tiez oslavovali vianoce a prichod noveho roku Klobaskami. Ved preto sa az doposial na Slovensku aj robia zakalacky ale kedze vhodnych svin je stale menej (okrem tych parlamentnych) upusta sa aj od jedenia klobas. Ked Slovensko okupovali Germani prisla na nase uzemie vojenska jednotka generala WURSTA. Tomu sa tak zapacila chut klobas ze ich pomenoval podla seba a vzal si ich recept na vyrobu do vtedajsieho germanska a odvtedy sa pôvodne Slovenske klobasky volaju v nemeckej cudzine wursty.(to aby si vedel bratku ty nevzdelanec ze nemcuri nam ukradli recept a kedze nevedia vyslovit klobasky hovoria wurst) No a k jedeniu ryb prislo tak ze maly syncek generala Wursta sa hral na dvorku a zbadal cosi co vyzeralo na klobasku. Zacal sa s tym hrat, ale klobaska zacala strasne smrdiet. No proste bola to ina klobaska. Slovenska dojka ho vzala (teda maleho, smradlaveho wursta) k vode umyt a vtedy sa to stalo ( vtedy boli este rybniky, rieky a potoky plne ryb). Jedna velka ryna skocila malemu Wurstovi (bol to kapor) do narucia. Maly Wurstik sa zlakol a hodil kapra dojke. Ta uz skusena sice vedela co to je ale bala sa ze ju za rybacku bez rybarskeho povolenia mozu potrestat a tak hodila rybu pod suknu. Ked prisla vecer domov (boli vtedy vianoce) vytriasla rybu a spytala sa muza co snou. Nuz co zjeme. A kedze ryba bola velka zavolali aj susedov a nejedli sa vsetci dosyta az kym nepomreli(neviem ci toto uz nie je s ineho pribehu) Ale ak ma pamat neklame odvtedy sa aj traduje to zname "Ahoj devcata". Tak zatial toto moje vysvetlenie Vas Stevulik

7:19 PM  
Anonymous Anonymný said...

Ahojte rodinka
už sa na Vás všetkých čo budete v BA veľmi teším. Moja maličkosť dorazí v piatok o 18:50, bo na pol dňa musím ísť do roboty. Zatiaľ mám pobalené len darčeky, včera som ich balila do jednej rána (šibnutá ja viem), oblečenie sa mi hádam podarí zbaliť dnes ak ovšem nevypijem veľa vianočných punčov,bo sa chystám s kamarátkou a jej malým synom do mesta na ochutnávku. Tak zatím
Hlava deravá zdravím Calgary a Tepličku.
vaša Miruška

12:34 PM  

Zverejnenie komentára

<< Home