pondelok, septembra 11, 2006

Naši hubári


Časť našej rodiny patrí medzi vášnivých hubárov. Netuším kedy a ako k tejto záľube prišli, faktom však je, že leto čo leto vyrážajú do lesov, pozerajú sa pod nohy a striehnu na malé a väčšie zázraky učupené v tráve. Hubárske nadšenie som zaznamenala najmä u Evičky. V jedny Vianoce obiehala okolo stola a každému do kapustnice pridala malý zavarený dubáčik. Pochválila sa, že ich všetky s Riškom vlastnoručne v Tatrách nazbierali. Nasledujúce leto som už registrovala aj nezameniteľnú vôňu sušiacich sa hríbov, ktorá sa šírila po ich domčeku. Papiere s nakrájanými hubami boli všade. Na zemi, stoloch, skriniach, či stoličkách. Na otázku, čo s takým množstvom mieni robiť, odpovedala Evička, že hríbov nikdy nie je dosť, že to je aj pre Gabiku do Kanady a Kaťulku do Unhošte a že na Vianoce ich v kapustnici určite oceníme. Ocenili sme, to je jasné, ale poznajúc Evičku si myslím, že časť tých hríbov má dodnes kdesi v skrini. Čo jej však nebráni v tom, aby spolu s Riškom podnikali stále nové a nové hubárske výpravy. V gumákoch, chránení pred rannou rosou pre mňa v nepochopiteľne skorých ranných hodinách. V posledných rokoch sa k nim občas pripojí aj Mivi. Aj ona má svoje gumáky. Akurát vášeň pre hríby jej trošku chýba, si skromne myslím. Ale nedávno počas hubárskej výpravy v Liptovskej Tepličke už pár hríbikov našla. Podobne ako Babul. Aj keď tá má zrejme väčšiu prax. Vlani totiž nazbierali za plný kufor dubákov. Kufor od auta mám na mysli, samozrejme. Evičku táto správa tak vyhecovala, že nechcela z Tatier odísť a stále iba na huby chodila. Ako tento súboj dopadol netuším. Ale Evička nám to určite objasní. Mimochodom, na hríboch som bola už aj ja. Tak trochu náhodou, počas našej uzimenej dovolenky na Orave. Mala to byť obyčajná prechádzka, ktorú však Krajčír po vstupe do lesa preklasifikoval na bojovú dubákovú výpravu. Kam sa pozrel, tam našiel hríb. Dokonca jedlý. O chvíľu ich bola plný igelitka (ja viem, sparia sa, ale plátenú tašku sme skrátka nemali). Ja som nachádzala iba hríby podobné tým na obrázku. Tie jedlé sa predo mnou schovávali. Jeden jediný sa zľutoval. Večer sme si každopádne pochutili na praženičke a Boženka nám ako bonus uvarila skvelú polievku. V každom prípade sa mi zdá, že tohtoročná sezóna bola iba slabým odvarom tej vlaňajšej. A tak je namieste otázka: ,,Máme čo dať do kapustnice?“

8 Comments:

Anonymous Anonymný said...

Mila gabuska nasa babul je taka hubarka ze ked idete na huby treba sa jej drzat a po nej zbierat, pred nou sa schovaju a ty ich najdes. A náhodou Gabuška ja som s Evičkou a Riškom našla dosť hríbou i v Tatrách keď sme boli i s Majou a Stanom, a na záhorí takže tak. Inak "čafte" rodinka.Miruška

8:26 AM  
Anonymous Anonymný said...

Ahojte rodinka, musím sa rýchlo zapojiť do diskusie, aby som Vás ubezpečila, že hríbikov bude dosť aj tento rok. Už máme vysušených jeden a pol 5-litrového pohára dubákov, suchohríbov zatiaľ len pol pohára, ale zato plnú galériu sušiacich sa na sieťkach, ktoré na tento účel vyrobili Riško s Romuškom.
Pokiaľ ide o tie predošlé, nemusíte sa obávať, že ich mám zahrabané niekde v skrini, ja by som totiž mohla huby jesť každý deň a v hocijakej podobe, len som sa bála, že by mi to mohlo uškodiť. Ale už sa nebojím, v jednej literatúre som si totiž prečítala, že môžem bez obáv zjesť az pol kila čerstvých húb denne. Sušených je to menej, ale to nevadí. A tak som sa dostala do problému, lebo ešte nemám toľko húb, aby som ich mohla denne konzumovať, i keď ich mám už asi 5 kg zamrazených.
Štefan ešte nevyšiel s farbou von, i keď mi naznačil, že sa nemusím obávať, ale čo keď ma chcel iba zmiasť ako pri pokri?

Ak sa niektochce pridať, nemáme nič proti tomu. Na Záhorí je húb, zatiaľ, dosť. Stačí sa natieť Repelentom, dať si dobrú obuv a môžeme vyraziť. Terén je tam ako doma na plyšovom koberci. Pre tých náročnejších ponúkam terén na Pilách, o ktorom som už písala v predošlom vstupe.
Takže, milá rodinka, hubám zdar!
Ach, ešte k tej Babulke. Ona je naozaj zdatná hubárka, spoľahlivo nájde miesta, kde rastú, ale keďže je tímová hráčka, musí nastúpiť niekto, kto sa tmolí okolo nej a zrealizuje konečnú fázu - vyreže hríb a dá jej ho do košíčka. Samozrejme, len v prípade, že ho už Babulka nezašľapila.
Ale nič si z toho nerob, takto isto zbiera huby aj Kaťulka. nemá síce až taký talent na ich nájdenie, zato si však spoľahlivo na ne aj ľahne, aby si trošku odpočinula.
No, ale to už stačí, každý sme na niečo, tak sa zatiaľ majte fajn.
E.

9:47 AM  
Anonymous Anonymný said...

teda to je cire ohovaranie, ja som nikdy ziaden hrib nezalahla,len som ich posliapala domrtva. U nas v okoli tiez rastu, ale nema kdo ist na zber, Kamilko odletel do Singapuru a ja stale moc nechodim, len sa motam okolo bytu. Tomasko hriby nepapa, tak ten ich ani nepojde zbierat. Uz mame dve poznamky, ze nemal domacu ulohu, zaciname dobre !!! tak papa vasa Katulka

3:48 PM  
Anonymous Anonymný said...

A ja idem sbirat huby.
idem do aldi , cupim cely balik
a mam pokoi.
Ale tetka druha vec.
Budeme mat internet.Hura.
ked som tatovy vysvetlil mobil,
tak asi aj internet svladnem.

Tak uz budem pisat poradne , nebo
tato bude ma pri tom buserovat.
Mame stres v robote.Ja mam novu
koleginu a ja ju naucim.
Tak moju robotu robim ces prestavku
a vecer. Ale tak je sivot.

4:55 PM  
Anonymous Anonymný said...

Vidim že hubárska temetika rozprudila riadnu diskusiu. viem ze Evike neveri ale v tomto pripade je naozaj pravdou ze sa zbieraniu hribov velmi nevenujeme co vsak neznamena ze vianoce budu bez hub. Do poriadne velkej kapustnice su. Treba dodat ze pre Riska a Evike je zbieranie hub nielen pasijou ale uz i zamestnanim a Rpomco sa rad pridava a treba povedat že asi na nich nemame ved su to profici. Nuz čo ak dorastiem uvidim ci nezvolim Plkovu taktiku a nepojdem kupovat od ciganov huby pozdlz cesty. Katulka ty sa nedaj lebo v skutku je to len sproste ohovaranie co mozem dosvedcit ved tie krasne hribiky s cervenym klobucikom s bielimi bodkami co si mala v kosiku su tiez jedle i ked len raz.No ale to nech ta neodradi. Vasou domenou sú zas rybacky a uspechy pri nich. A vobec nie kazdy ma tolko rozobratych pocitacov a elektroniky co Vy , kde sa hrabeme. Predstav si ze raz to vsetko pojde to si uz teraz zriad vlastnu vyrobu elektriny. Ale este stale nemame poznatky o mnozstve a velkosti Kanadskych hribov. C ked my sme len nejaky prištipkari a Canada sa nam smeje lebo vsak tam je vsetko velke. Aspon Juraj tak vravel alebo brasko to uz neviem ze ked tam boli v lete tak huby boli tak velke jak u nas klápince a ked ich zbierali tak sa z nich este dymilo. Mozno ze to bol dubak bizonny. Ale o tom nam asi blizsie povie kanadska sestricka. V nemecku asi hriby nerastu iba Vladusko ma zahradu plnu hribikov tzv bobcek dubakovity (ci zajacikovity)? Zaverom vsak treba povedat ze ziaden hribik nenahradi Romcovi ci inemu nasemu muzskemu potomkovi poriadny bravcovy rezen ci kuracie prsicko. Vas Stevulik

9:25 PM  
Anonymous Anonymný said...

Drahi moji,
toto je pre mna voda zivota,takto vas a vase nazory citat,to je na nezaplatenie.Budem rada,ze sa dozvieme aj od Vladka a Vierky co si myslia.A co sa Palina tyka,nech pise ako chce,je to vzdy potesenie.Len nech ho moc necepuju za pravopis,lebo potom nic nenapise.Palko,si skvely tak ako si.Jednoducho nas.
Hriby v Kanade zbieraju len Bergmannovci a su vraj aj tak cervive.(hriby,nie Bergmannovci).
David miluje hriby v kapustnici,nic ine si k Vianociam nezela.Ale vzdy mudruje ci su neni otravene.Vraj ako to vy viete.Ale ako som uz spominala,kapustnica je kapustnica.Tak zoberie sancu.Ovsem Evikina rada je spravna.Ked ste neni isti,tak zahodit.(ten moj chlapec to ma nakoniec asi po mne).
Musim vam ale povedat,ze nie je nad Albertske "steaky",hoci dnes uz jeden stoji najmenej 10$.Takze si ich dovoli jest len vlada.Sem tam aj my,ked sa David prasti po vacku.Lebo on je chlapec setrny, zrazu sa tu zase u mna zacal stravovat,aj ked hovori,ze ved nemusim nic varit.Ze on len ide "okolo".No co som ja nejaka krkavcia matka,ked vidim,ako sa chuda spara v chladnicke?A nahodou tam vzdy nieco najde?Hlavne dobru udenu slaninku od Madara?
Tak teda vela chuti do pisania,vsetkych bozkava M.T.z Kanady

6:38 AM  
Anonymous Anonymný said...

Ahojte "hubari",
tak sa konecne pridavam aj ja Bozenka a to aj napriek tomu, ze moje hubarske skusenosti su uplne nulove.Huby mam vsak velmi rada, hlavne ked su dobre pripravene. Od Majky zo Ziliny som sa naucila robit novu polievku, same huby a trosku zemiacikov a je biela a navyse uplne fantasticka a hlavne z cerstvych hribikov. Neda mi pri tejto prilezitosti nespomenut prihodku, ako sa vlastne Katulkin Kamilko zoznamil s nasou mamou, lebo tam boli hriby tiez. To este spolu chodili, o com babicka nevedela.My sme byvali uz v Karlovke a Katulka "varovala" deti, o tom ze bude aj s Kamilkom babicka nevedela. Jurko bol v ten osudny den na Záhorí aj s kolegami rovno z nocnej zbierat huby, priniesol ich domov, nechal na balkone a sups do postele. Katulka teda aj varovala a ja som bola v skole. Babicka velmi chcela ist ku nam, tak som ju bola zobrat a Kamil mal podla vsetkeho odist okolo obeda. Kedze sme nemali telefon, toboz nie mobil, tak som nemohla Katulku varovat, ze idem domov. Ked sme prichadzali aj s mamou hore kopcekom, videla som, ze v dome je absolutny klud a mala som zle tusenie. Otvorila som dvere a v najmensej izbe pri vchode som videla prilozenu stolicku ku dveram, co nevestilo nic dobre. Dokonca aj o jeden par topanok bol navyse. Deti boli vo svojej izbe, Jurko spal a viete si predstavit ako to vyzeralo. Spala totiz aj Katka s Kamilom, ozaj spali.Babicka hned zavetrila nieco podozrive a pytala sa dievcat, tie hned zreferovali, ze Katulka bude sit ujovi Kamilovi nohavice, tak ho meria v tej malej izbe.No a to uz nebolo mozne babicku zahaltovat a vrutila sa do izby, kde ich nasla spokojne spinkat.Strasne sa urazila a sadla si na balkon cistit hriby. Kamilko vstal, obliekol sa, vysiel na balkon, pozdravil,predstavil sa a povedal dovidenia. No a mama bola urazena. To mala pritom Katulka 28 rokov.Zelam Vam krasny vikend. ZabaBO

12:14 PM  
Anonymous Anonymný said...

hura hujerovci.
konecnhe mame internet,zatial provizorne,ele mame.nasa adresa je
" mischkaffm@gmx.de "
takze vsetky staznosti azelania posielat na tuto adresu stejne sa nic neudeje.provizorium preto ze musime prevrtat dieru z chodby do obyvacky ele dnes musim piect jablkovy kolac z jablk co Vierka v zahrade nakradla.(udajne ich dostala(HA-HA)
prê dnesok staci aby ste si nezvykli ze budem stale pisat a moc.Svetu mier a vecnu slavu KSS

7:28 PM  

Zverejnenie komentára

<< Home