utorok, mája 02, 2006

Hnedý poklad

Reč je o malom hnedom zošítku, ktorý babička stále nosila vo svojej kabelke. V tej kabelke bolo ešte veľa iných užitočných vecí (napríklad kocky, cukríky, okuliare, ruženec), tento zošítok však jednoznačne vyhrával na celej čiare. A to aj napriek praktickej funkcii, ktorú plnil. Babička v ňom nosila všetky dôležité adresy, dátumy a telefónne čísla. My vnúčatá sme v ňom s obľubou listovali z celkom iného dôvodu. Tým dôvodom boli nálepky. Áno. Čítate správne. Obyčajné nálepky. Akurát, že tie v babičkinom zošítku obyčajné vôbec neboli. Aspoň pre nás, deti z bývalého Československa nie. Uznajte, že v tých časoch iba málokto chyroval o nálepkách, ktoré šírili vôňu (najradšej som mala taký krčah naplnený ružovou farbou, bol to nejaký džús, ale bolo tam aj akože kuracie stehno s mäsovou arómou). V zošítku boli aj šmolkovia, Disneyho figúrky a myslím, že svoje miesto v ňom si našlo aj zopár nemeckých futbalistov a tiež hráčov NHL. A ešte čosi. Nálepky z ovocia. Ich zbieranie, to bola jednoznačne babičkina najväčšia záľuba, po hraní kociek, samozrejme. To zbieranie vyzeralo asi takto. Babička sa vybrala na trh, v ruke s kabelkou. Nedbanlivo sa prechádzala pomedzi regály s ovocím, najmä exotickým. Tu jej pohľad skĺzol na ovocie, vzápätí zrakom pozorovala terén. Či ju niekto nesleduje, samozrejme. V nestráženej chvíli sa rukou obtrela o chutné pomaranče, banány, melóny, či jablká a korisť bola jej. V podobe novučičkej nálepky. Boženka dodnes tvrdí, že iba málo chýbalo, aby si našu ctihodnú dámu policajti nepomýlili s kleptomankou v rokoch. Nálepku opatrovala babička na predlaktí a po príchode domov ju vlepila do čarovného zošítka. Spravidla postupne zapĺňala stránky, no občas túto symetriu narušila. To keď niektorá z osôb, o ktorých viedla záznamy, opustila tento svet. Alebo, keď niektorá z nich upadla do babičkinej nemilosti (to sa samozrejme nestávalo často). V niektorých rodinách sa dedí z pokolenia na pokolenie napríklad drotárske remeslo, u nás je to zbieranie nálepiek z ovocia. Iba tak sa dá vysvetliť, prečo Vladuško chodí po trhu a obšmieta sa okolo pultov s ovocím. Aj on má svoj zošit. Ale na rozdiel od babičky, tá jeho zbierka má systém. Každé ovocie má svoju stránku. Pomaranče spolu s pomarančmi, banány s banánmi. Lebo ako po rozhovore s babičkou rozhorčený skonštatoval, práve v systéme spočíva princíp tejto hry. Problém nastane vtedy, ak zabudnete, ktorá nálepka ku ktorému ovociu patrí. Ale to sa snáď pod Vierkiným dohľadom nestáva často. Ten babičkin hnedý zošítok stále existuje. Aspoň dúfam, že ho Vladuško opatruje ako oko v hlave. Raz by som si želala mať tie obe vzácne zbierky pri sebe.

3 Comments:

Anonymous Anonymný said...

V tej kabelke babička nosila ešte aj miniatúrny nožíček. Vraj jeden nikdy nevie...
A je funkčný, viem to, lebo ho mám ja. To pre tých, ktorí by si naň náhodou spomenuli.
E.

9:04 AM  
Anonymous Anonymný said...

Tak Paliko, za tento výkon si zaslúžiš pochvalu! Som rada, že si sa zapojil do diskusie a dúfam, že to bude čoraz častejšie.
S tým autom máš smolu, ale buď rád, že to takto dopadlo a si celý. Ten človek Ti mohol zabrzdiť až na nohe a to už by nebolo až také veselé. Hoci 180 papierov by s... aj mňa.
E.

2:12 PM  
Anonymous Anonymný said...

Babicka vynikala v pouzivani nozika na furu veci.Raz trvala na tom,ze musime z prirody priniest nejaku kvetinku.Nechcela som,lebo sa to nema.Ale babicka sa nedala presvedcit.Prismajchlovala sa ku kvetinke,sadla si ku nej a von vysiel zabiklac.Zobralo to len sekundu a mission accomplished.Len ja som mala pred ocami mreze z basy asi 3 tyzdne.
Nalepky z ovocia su zive a zdrave aj u nas v dialave,my ich sortujeme farebne-umelecka kolaz.Su umiestnene na opaku dvierok pod umyvadlom v kuchyni a preto vsetkych pozyvam na ich obhliadku.Tiez sa u mna nachadza zbierka tasiek,rada sa podelim,lebo ich nevyhodim.Moja zasada je:ked to nesmrdi,tak to netreba vyhadzovat.Zabudli ste na cestovanie kufrov,momentalne vsetky moje su doma,ale pred poslednou navstevou u vas neboli,tak som kupila dva nove kufry.To som sice nemala prezradit,ale rada sa podelim,ak niekto uz konecne pride na navstevu.Do skoreho videnia.

10:17 PM  

Zverejnenie komentára

<< Home